Blogツールマーケット レポート

Genpaku2005-02-18


今回は、半年前に行った続き。

Last August in An Overview of the Weblog Tools Market the concept of a Weblog Tools Use Index was introduced - the degree to which Google spidered pages associated with certain weblog tools, with the proposal that this number could be used as a proxy for the extent to which the tools are being used, and therefore give some indication of "share" of use.

前回の統計データはGoogleでヒットしたページ数を元に換算している。というのもより多く使われるツールがより多くのシェアを獲得した結果であろうという仮説によるものだ。

One piece of public data we have is from Technorati, a service that tracks weblogs. In August 2004, Technorati had tracked a little over 3 million weblogs. At the time of this analysis, early February, 2005, Technorati had tracked 6.9 million weblogs, an increase of approximately 120% in six months.

なかなか公になっているDataが無い中考慮のうえ、今回はTechnoratiの公表データを使用する。
2004年8月は300万強のBlogをトラックしており、05年の2月では690万となっている。実に半年で120%の伸び率である。

グラフ1

詳細:添付写真

6ヶ月前の詳細
(注: Rollerweblogger, Nucleuscms, b2evolution, and MSN Spacesなどは含まれていない)

In January, 2005, Six Apart, the company that produces both Typepad and Movable Type, acquired LiveJournal, the second largest blogging service, giving that company a combined Google share of more than 40%, making it the number one provider of weblog tools and services.

2005年 Six ApartLiveJournalを買収し、(3位が2位を買ったことになる)結果Google Shareとしては40%をとり、一位に躍り出たとことになる。

Growth Share Matrix
X軸:6ヶ月での成長率
Y軸:現在のGoogle Share
円 :Linkの張られているURL数
(注:MSN Spaces はこのグラフにないのは、6ヶ月前のDataがないためである、仮にのせるとしたらならば、3%ぐらいのシェアをとり、かなり右側に配置されていることだろう)

In any market that is growing at an astounding 300% a year, if your user-base is only growing by 50%, you are falling behind, quickly. The winners will be those companies that are able to sustain a higher-than-average growth rate over time, carving out enough market share to build a profitable business.

年間300%の伸び率で成長する驚異的なマーケットだけに、50%程度の伸び率(普通これだけの伸びであれば相当なものだが)程度ではおいてきぼりにされてします。
この異常なペース以上の速さで成長できるものだけが、生き残ることができる。

Typepad continues to be an anomaly. Trailing only Blogger in both share and growth, Typepad - a fee-based service - is gaining share in a field of free services.

そんな中TpyePadは異色を放っている。
”無料”サービスの世界で、”有料”サービスを提供し驀進中だ。


<Genpakuのつぶやき>今日は妙にいそがしいので、あっさりと。