今なら交通渋滞も耐えられる。

For now, the traffic's back to bearable

なんだか今日はシリコンバレーの景気特集の様相を呈してきましたが。。。
交通渋滞の度合いと景気の関連性についてです。内容としては目新しさはないのですが、数字をちょいと抑えておくのは価値ありでしょう。

In 2000, drivers could expect stop-and-go traffic on 163 miles of Santa Clara County's 300 miles of freeways. But last year, 112 miles were that congested. At the height of the boom, 82 percent of Highway 17 recorded speeds under 35 mph; last year, 23 percent of that curvy, mountain road was at a crawl.

2000年のピーク時300マイルのフリーウェイのうち163マイル(260km)が渋滞していたが、昨年で112マイル。

Highway improvements have helped ease backups. Bottlenecks on Interstate 880 near Brokaw Road and on Highway 101 north of Morgan Hill have been unplugged. And new ramps have opened at the 85-87, 85-101 and 237-880 interchanges.

The four extra lanes on 101 ``have been a godsend,'' said Dennis Cole, whose 35-mile commute from Morgan Hill to Santa Clara now takes 35 minutes on most days.

Five years ago? ``At least an hour, 15 minutes,'' he said.

数年かけて行ってきた大幅工事が軒並み完成して混雑ポイントの解消が行われたのも貢献している。
ひとつの例として、昔であれば1時間15分かかっていたところが35分と改善されているそうだ。

The loss of 200,000 jobs when the economy tanked is the biggest reason behind traffic falling to levels not seen since the early 1990s.

しかしながらピーク時とくらべて20万人の雇用がなくなった事が一番の理由であろうとのこと。

と、しながらも帰結部分では徐々に混雑が戻ってきている話で締めている。

<Genpakuのつぶやき>車で20分かけてシリコンバレーど真ん中を通勤しているGenpakuですが、朝は10時前後出社。帰宅は7時ごろとピーク時をずらしています。たまに早く帰宅して6PMごろ会社をでると悲惨な目にあいます。40~45分ぐらいかかることもマレではありません。そういえば3ヶ月前ぐらいから混雑が気になりだして、抜け道とかを探し始めるようになりました。